Errata/faq

Errare humanum est (błądzić jest rzeczą ludzką)
– Seneka

Tworząc gry bitewne, w których występuje ogromna liczba zmiennych, nie uniknie się niejasności, a nawet błędów. Można tylko starać się, aby było ich jak najmniej. Stąd też na tej stronie zgromadzone zostaną pytania graczy, dotyczące zasad gry (FAQ), a także ich poprawki. Te ostatnie są wprowadzane do kreatora armii, którego zapisy, zgodnie ze złotą zasadą podręcznika, są zawsze najważniejsze.

FAQ

Wszelkie pytania, dotyczące zasad można zadawać na grupie dyskusyjnej na FB https://www.facebook.com/groups/615266705289069/, albo w tym wątku na Forum Strategie: https://www.strategie.net.pl/viewtopic.php?f=279&t=18851

Przed zadaniem pytania warto przejrzeć tę stronę, bo być może ktoś już postawił podobne pytanie.
Jeśli dopiero rozpoczynasz przygodę z grą to warto wejść na tę stronę – znajdziesz tam podstawowe informacje o grze (co jest potrzebne) i ważne linki: http://www.gmboardgames.com/blog/od-czego-zaczac-how-to-start/

Poniżej przeklejam pytania i odpowiedzi z grupy na facebooku.

PYTANIA OGÓLNE

  • W podręczniku i w kreatorze są rozbieżne zasady – które obowiązują? Jeżeli coś jest rozbieżne to zawsze obowiązuje “złota zasada” zapisana w rozdziale 1.8. Kreator jest ważniejszy od podręcznika.

DOWODZENIE – ROZDZIAŁ IV

  • Jeśli mam mniej kostek dowodzenia niż wymaga poziom trudności testu rozkazu aby go zdać to czy po prostu nie zdaje rozkazu czy tracę dodatkowo kostki generała korpusu?
    Po prostu nie zdajesz rozkazu – kostki Ci zostają. ALE pamiętaj, że wtedy wszystkie testy dowodzenia, dotyczące jednostek tego korpusu potrzebują sukcesu więcej do powodzenia – zbieranie jednostek, przedłużanie linii itd.
  • Czy dywizja poza dowodzeniem (gen dywizji dalej niż 6 cali od gen korpusu) lub jednostka poza dowodzeniem (dalej niz 6 cali od gen dywizji) wykonuje ruch przymusowy? Jeśli tak to czy te ruch przymusowe się kumulują jeśli np gen korpusu nie zdał rozkazu + dywizja jest poza dowodzeniem + jednostka poza dowodzeniem? Zgodnie z rozdziałem 4.9. “Po wykonaniu ewentualnych działań przymusowych, zgodnych z charakterem generała, jednostki będące “poza dowodzeniem” mogą wykonać ruch, tak jakby posiadały rozkaz “obrona”. Nie można jednak ich poruszyć tak, aby w jakikolwiek sposób przybliżyły się do miejsca, z którego zaczęły ewentualny ruch przymusowy, związany z jego charakterem”.
    Czyli wykonają ruch przymusowy (jeśli generał był ostrożny lub agresywny) z ograniczeniami, które dobrze pokazuje rysunek 4.7d.
    Jednostka wykona ruch przymusowy zgodnie z charakterem dowódcy jej korpusu, ale jeżeli poza dowodzeniem będzie cała dywizja, to wtedy uwzględniamy zapisy rozdziału 4.10 – cała dywizja zachowa się zgodnie z charakterem generała dywizji. Ruchy przymusowe nie kumulują się.
    Może natomiast dojść do sytuacji (wielce nieprawdopodobnej, ale możliwej), że dowódca korpusu nie zda rozkazu, a jeden z jego generałów będzie powyżej 6 cali od niego. Wtedy cały korpus zachowa się zgodnie z charakterem dowódcy korpusu, ale ta nieaktywna dywizja (4.10) zachowa się zgodnie z charakterem dowódcy dywizji. W skrajnym przypadku np. ostrożny dowódca korpusu wycofa się, a agresywny dywizji zaatakuje. Takie sytuacje zdarzały się na wojnie.
    Obaj panowie (jeśli przeżyją) będą mieli bardzo emocjonującą rozmowę w sztabie po zakończeniu bitwy.
  • Generał ma sprawny sztab i adiutantów, zostaje wzięty do niewoli. Czy ten kto go zastąpi też ma te ulepszenia?
    Tak, idąc w rozważania historyczne, byłby to generał wywodzący się z tego samego sztabu i odziedziczyłby tę samą strukturę dowodzenia. Zatem wszystkie ulepszenia zostają.

ARTYLERIA – ROZDZIAŁ VIII

  • Jeśli artyleria jest zgrupowana w korpusie A, który jeszcze nie testował swojego rozkazu to czy taka artyleria może wykonać kanonadę (do najbliższej jednostki wroga) w fazie F4.2 jeśli rozkaz testował dopiero korpus B?
    Nie może. Wynika to z dwóch rozdziałów: 8.4 – jest tam opisana aktywacja dla jednego, konkretnego korpusu (który aktywujemy). Poza tym 8.8. “Artyleria, której dowódca nie zdał rozkazu, może wykonać ostrzał tylko do najbliższej jednostki nieprzyjaciela”. – dowódca innego korpusu nie zdawał rozkazu, więc nie może.
  • Zdaję rozkaz natarcia, nie wykonuję kanonady, zachowuję kostki na wsparcie ataków. Przeciwnik się wycofuje lub jest za daleko, by go zaatakować, jak rozumiem kanonady nie mogę już zrobić?
    W tym wypadku kanonada będzie niemożliwa, gdyż zgodnie z 8.4 kanonadę wykonuje się przed wszelkimi atakami. Co prawda nie doszło do walki, bo Twój przeciwnik wykonał odwrót, ale doszło do ataku, zatem kanonada będzie już wtedy niemożliwa.

WALKA – ROZDZIAŁ IX

  • Czy dywizja zdająca rozkaz natarcia a poruszająca się po drodze porusza się +3 całe? Znalazłem info ze jednostka do stawiająca się do wsparcia nie może skorzystać z bonusu za drogę ale nie o jednostce przeprowadzającej atak.
    Modyfikator 3 cale dotyczy tylko “ruchu zwykłego”. Ataki nie są ruchem, więc nie dostają takiego bonusu, podobnie ruch do wsparcia. Co jest ruchem, jest wyjaśnione na początku rozdziału 7.
  • Bonus za generała w walce- czy jednostki z inicjatywa dostają bonus a jednostki które się bronią i jeszcze nie odsłoniły rozkazu tego bonusa nie dostają?
    9.20 – w trakcie deklaracji ataku lub reakcji na ataki gracz może zdecydować o dołączeniu swoich generałów do walki – nie więcej niż jednego do każdej walczącej jednostki. I dalej w tym samym podrozdziale o tym ile kostek może dodawać.
    Najważniejszy fragment: Jeśli korpus jest nieaktywny, to musi dodać dwie kostki i uzyskać dwa sukcesy, które będą liczyły się jako jeden.
    Jednostka zaatakowana od flanki/tyłu może na koniec I rundy walki wykonać zwrot- czy wymaga to testu generała dywizji Może – zobacz ilustrację 9.12i. W tym wypadku nie potrzebuje do tego testu generała.
  • Jak to jest z ruchem przymusowym artylerii? W przypadku korpuśnej wszystkie mierzenia wykonuje się do generała korpusu. Jeśli odległość jest większa niż 6 cali to czy artyleria wykonuje jakiś ruch przymusowy/atak? Jeśli generał korpusu nie zda rozkazu to artyleria wykonuje ruchy przymusowe/ataki zgodne z charakterem generała korpusu? Zgodnie z 9.3 artyleria nie może wykonywać jakiegokolwiek ruchu podczas ataków. Jeśli więc nie zdasz rozkazu i dojdzie do ataku (z przymusu) to artyleria się nie ruszy. Jeśli jednak nie dojdzie do takiego ataku, to artyleria wykona ruch przymusowy jak pozostałe jednostki. Czyli artyleria może nadal wykonać kanonadę ale tylko do najbliższej jednostki i potem nie nastąpi ruch przymusowy? Np jeśli generał jest ostrożny to artyleria nie wycofa się w stronę swojej krawędzi? A jeśli nie może przeprowadzić kanonady to taki ruch nastąpi?
    Wszystko zależy od tego, czy będą ataki, czy nie. Bo jak są ataki (przymusowe), to artyleria musi strzelać przed atakami, a jak już napisałem – wtedy się też nie ruszy. Ale jak nie ma ataków, to może strzelić i się ruszyć, albo ruszyć i strzelić. Oczywiście ze wszystkimi przepisami dot. ruchu przymusowego – czyli do najbliższego widocznego przeciwnika itd. Strzelamy też do najbliższego przeciwnika. A przeciwnik dostaje bonus do morale tak jakbyśmy mieli rozkaz “marsz”.
  • Czy po oskrzydlaniu nieprzyjacielskiej jednostki i wygranej walce mogę w drugiej rundzie walki dostawić się do jednostki, która wspiera ją z tyłu?
    Tę kwestię wyjaśniają ilustracje 9.7b oraz 9.12e, f i h. Ponieważ mogą one wydawać się sprzeczne (ale nie są!), wymagają one dodatkowego komentarza.

ARMIE UNII I KONFEDERACJI – ROZDZIAŁ XVI

  • Czy do konfederackiej kawalerii stosuje się przepisy o Dragonach? Tak, kawaleria Konfederacji posiada cechę dragoni.

ERRATA

Rule Britannia

Upokorzyć wroga – zapis “Po wystawieniu wszystkich terenów, przeciwnik może przestawić jeden wybrany punkt strategiczny na dowolne miejsce na własnej połowie stołu” zostaje usunięty.
Oznacza to, iż przeciwnik nie będzie przestawiał punktu strategicznego dla gracza brytyjskiego. Pozostałe zapisy zasady “Upokorzyć wroga” pozostają ważne.

Taktyka kawalerii “ruch oskrzydlający”. Prawidłowe ustawienie znaczników patroli brzmi następująco:
Znacznik patrolu kawalerii możemy wystawić 6 cali od dowolnej (tej samej dla wszystkich jednostek kawalerii), bocznej krawędzi stołu, poza strefą rozstawienia przeciwnika.

Zasada “kup awans”. Zmiana kosztu na -20. (zmiana jest już w kreatorze armii, jeśli się nie pojawia, należy wcisnąć shift+ctrl+r)

Nowy tekst: “Mało zdolny, ale zamożny oficer zapłacił spore pieniądze za swój awans…
Przed losowaniem generałów wybierz jeden szczebel dowodzenia. W trakcie losowania możesz wylosować jednego generała więcej na ten szczebel. Po wylosowaniu generałów tego szczebla pokaż ich przeciwnikowi. Wybiera on jednego generała, który nie weźmie udziału w bitwie.
Nie można w ten sposób odrzucić Księcia Cambridge”.
Maksymalnie jedno takie ulepszenie na całą armię.

Gods of war series