Errare humanum est (błądzić jest rzeczą ludzką)
– Seneka
Tworząc gry bitewne, w których występuje ogromna liczba zmiennych, nie uniknie się niejasności, a nawet błędów. Można tylko starać się, aby było ich jak najmniej. Stąd też na tej stronie zgromadzone zostaną pytania graczy, dotyczące zasad gry (FAQ), a także ich poprawki. Te ostatnie są wprowadzane do kreatora armii, którego zapisy, zgodnie ze złotą zasadą podręcznika, są zawsze najważniejsze.
FAQ
6 lutego 2025
5.2 Kotwiczenie i 6.6 Trafienia krytyczne.
Czy stojąc na kotwicy z uszkodzonym sterem obracam się?
NIE. Zgodnie z zasadami kotwiczenia: Zakotwiczony okręt nie może wykonywać żadnych zwrotów, nie podlega również wpływom prądów rzecznych i morskich.
Jednocześnie istnieje również zapis, iż okręty z rozkazem “stop” mogą wykonywać zwrot o maksymalnie 15 stopni.
Obydwa należy rozumieć w ten sposób, że okręt, z uszkodzonym sterem, który posiada rozkaz stop i NIE jest zakotwiczony musi wykonywać zwroty o 15 stopni (jeżeli tak nakazuje zapis uszkodzenia steru), co jest maksymalną wartością dla stojącego okrętu. Zaś okręt, który jest zakotwiczony nie wykonuje żadnych zwrotów.
7.2 Poddanie okrętu
Czy można strzelać do własnego okrętu zanim się poddał?
NIE. Zgodnie z rozdziałem 6.3: “Okręty mogą ostrzeliwać tylko te jednostki przeciwnika, które są w ich polu widzenia oraz polu ostrzału ich armat”. Zatem ostrzał własnych okrętów nie jest możliwy.
Możliwe jest natomiast ostrzeliwanie okrętu, który się poddał, pozwalają na to zapisy rozdziału 7.3.
9.3 Ulepszenia okrętów i dodatki dla floty
Co się dzieje, jak mam kapitana doskonałego mechanika i usuwam uszkodzenie mostka w tej samej turze? Wydaję rozkaz jaki chcę na następną turę?
Zgodnie z tekstem z tabeli efektów trafień krytycznych, uszkodzenia mostka nie naprawiamy. Gracz musi zmienić rozkaz bierny natychmiast po otrzymaniu uszkodzenia mostka. Na początku nowej tury staje się on rozkazem aktywnym, a tego już nie planujemy – planujemy nowy rozkaz bierny, w czym uszkodzenie mostka już nie przeszkadza.
Ten efekt symuluje np. szok, który wywołało pobliskie trafienie pocisku, które raniło/ogłuszyło część załogi mostka, że przez pewien czas jest ona niezdolna do działania.
17 października 2024
5.2 Kotwiczenie.
Którą czynność wykonuje się najpierw, deklaracje o zakończeniu kotwiczenia, czy zamianę rozkazu, wprowadzającego okręt w ruch (slow/half/astern), na “stop”? Jedna jest opisana sformułowaniem “”po jego odkryciu (chodzi o rozkaz)”, a druga “natychmiast po odsłonięciu (rozkazu)”. Jaka powinna być kolejność?
W pierwszej kolejności zmieniamy rozkaz, który wprowadził by okręt w ruch (slow/half/astern) na “stop”. Następnie – po tej zmianie, możemy zadeklarować zakończenie kotwiczenia. Zgodnie z zasadami dobiegnie ono końca na koniec fazy napraw i reorganizacji w tej turze. W następnej aktywacji okręt będzie mógł już wykonać ruch.
31 sierpnia 2024
KARTY MISJI
- Karta Ramming Speed. Jeśli uda się staranować okręt przeciwnika (niezależnie od wyniku taranowania), gracz dostaje 2 punkty zwycięstwa. Jeśli natomiast w wyniku tego taranowania okręt ten zostanie zatopiony, to DODATKOWO oprócz tych dwóch punktów – przy podliczeniu punktów na końcu bitwy, gracz otrzymuje dwa razy tyle punktów, ile otrzyma za zatopienie okrętu tej klasy.
Przykładowo: gracz A z aktywną misją “ramming speed) staranował okręt 2 klasy gracza B. Sam sukces taranowania (przed określeniem jego wyniku) daje mu 2 punkty zwycięstwa. Gracz A rzuca na wynik taranowania – wyszło 8. Okręt gracza B zostaje zatopiony. Na koniec bitwy gracz A otrzyma 12 punktów za zatopienie tego okrętu, zamiast tradycyjnych 6 (okręt 2 klasy). Plus oczywiście wspomniane już 2 punkty za wypełnienie samego celu misji – udanego taranowania. Razem 14 punktów. To było naprawdę udane taranowanie!
KARTY “WAŁKI”, oraz STRATEGEMY
- Karta, która pozwala na zrobienie zwrotu o 15 stopni w dowolnym kierunku, niezależnie od rozkazów może być wykorzystana do zrobienia zwrotu w dowolną stronę – niezależną od kierunku na rozkazie (to w końcu “wałek”) ALE nie może być wykorzystana jeśli okręt ma uszkodzony ster. W tym wypadku okręt musi skręcać zgodnie z opisem tego uszkodzenia w podręczniku – nie może wykonać żadnego innego skrętu.
- Karta, która pozwala zmienić rzut przeciwnika może również zostać użyta, aby zmienić rzut przeciwnika, który samemu użył tej karty. Przeciwnik używa swojej karty, rzuca, ma sukces w rzucie, wtedy gracz może użyć swojej – takiej samej karty. Jeśli będzie miał sukces w teście tejże karty, to może zmienić wynik rzutu przeciwnika na jego test sukcesu działania karty (zgodnie z opisem).
STRZELANIE
- Czy można wykonać ostrzał po staranowaniu przeciwnika lub po wpłynięciu w wyspę?
TAK. Zawsze po zakończeniu ruchu można wykonać ostrzał. Pod warunkiem, że okręt ma jeszcze czym strzelać (i do kogo). - Czy można dzielić ostrzał jednej baterii artylerii, lub zostawić sobie część jej armat do ostrzału później?
NIE, jest to zabronione. Zgodnie z rozdziałem 6.2. “Wszystkie armaty należące do jednej baterii muszą w danej aktywacji strzelać do tego samego celu. “
19 luty 2023.
- Sztorm ogranicza prędkość okrętów. Czy mogę wydawać rozkazy z dowolną prędkością, czy muszę dostosować je do limitu, wyznaczonego przez sztorm?
Wszystkie nowe rozkazy, które zaczniesz planować gdy sztorm już obowiązuje muszą być maksymalnie o jeden poziom wyższe, niż pozwala na to sztorm. Okręt i tak popłynie zgodnie z limitem wyznaczonym przez tą pogodę. Gdy sztorm zakończy się, okręt będzie mógł popłynąć z wyznaczoną prędkością.
W tej klaryfikacji chodzi też o to, aby okręt (bez cechy wysoka manewrowość) po zakończeniu sztormu nie przyspieszył w ciągu jednej tury ze slow do full. - Jak liczyć, które armaty mogą strzelać, jeśli ich liczba jest ograniczona z powodu pogody?
Okręty mogą strzelać tylko z połowy armat w każdej baterii (zaokrąglając w górę). Czyli sprawdzamy ile jest armat w każdej baterii, dzielimy je na pół, zaokrąglając w górę – tyle z nich może strzelać. - Czy jeśli na obszarze bitwy pozostały tylko znaczniki min, które na pewno są minami, to trzeba dalej je identyfikować?
TAK. - Czy okręt, który wypłynął przez krawędź obszaru bitwy, która jest wyznaczona do wypłynięcia celami scenariusza i ma uszkodzenia (pożary, zalania, uszkodzony ster), to musi je też naprawiać?
NIE. W tym wypadku nie musi tego robić. - Czy okręt ma rozkaz skrętu i skręci przed wykonaniem ruchu, wykona zwrot o 15 stopni wykorzystując cechę wysoka manewrowość, to musi skręcić dalej po zakończeniu ruchu?
NIE. W tym wypadku nie jest to już konieczne. - Czy miny wystawia się bezpośrednio za rufą okrętu czy można inaczej? Jedyny prawidłowy sposób ustawiania znacznika z minami przedstawia obrazek w rozdziale 9.5 podręcznika (sekcja “stawiacze min”). Należy je ustawić tak, aby stykały się z tylną krawędzią podstawki okrętu i aby był wyśrodkowany w stosunku do tej podstawki – jak na obrazku.
ERRATA
31 lipca 2024.
Dobrą praktyką jest, aby zbierać przez cały czas uwagi od graczy i po zgromadzeniu ich odpowiedniej liczby, opublikować całościową erratę. Jednocześnie nie chcemy zostawiać Was klaryfikacji lub zmiany niektórych zapisów z podręcznika. Dlatego też będziemy w miarę potrzeb dodawać tutaj kolejne punkty, które po dłuższym czasie zostaną opublikowane jako pełnoprawna errata w formacie pdf.
W tym miejscu zostanie umieszczona errata – jeśli będzie taka potrzeba 🙂
Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać na maila: biuro@gmboardgames.com
ERRATA DLA KART OKRĘTÓW
Jeśli na niektórych kartach okrętów zostaną wykryte błędy, to będą one wypisane tutaj.
USS Olympia.
Niektóre wersje druku tej karty mogą mieć na piątym polu wytrzymałości zaznaczoną do zniszczenia lekką artylerię z czarnym rombem. Olympia nie posiada takiego rodzaju artylerii. Zamiast tego należy zniszczyć lekką artylerię, oznaczoną zielonym kolorem bez rombu.