Bogowie wojny: Togo

O godzinie 14.05 lokalnego czasu admirał Togo nakazał ostry zwrot w lewo aby przeciąć szyk nieprzyjaciela. Mikasa i pozostałe pancerniki rozpoczęły niebezpieczny manewr pod ogniem rosyjskiej floty. Każdy z nich w momencie zwrotu był narażony na ogień całej rosyjskiej eskadry. Minuty dłużyły się w przerażającym napięciu…

Jednakże Rosjanie strzelali bardzo niecelnie. Gdy tylko Japończycy zakończyli swój manewr cała rosyjska flota była wystawiona jak na talerzu. O 14.10 Mikasa otworzyła ogień.

Pogoda była dobra, choć fale wysokie.

Bogowie wojny: Togo to system historyczny przenoszący nas w czas bitew morskich od XVIII do początku XX wieku. Gracze będą mogli dowodzić żaglowcami w bitwie u przylądka St. Vincent, czy pod Trafalgarem, okrętami pancernymi w bitwie pod Hampton Roads, czy pancernikami w bitwie pod Cuszimą. Będą też mogli się przekonać co by się stało, gdyby stary żaglowiec spotkał na swojej drodze nowoczesny okręt pancerny…

Patronem gry jest słynny japoński admirał Togo Heihachiro, zwany przez wielu “Nelsonem wschodu”. Sam zresztą uważał się za reinkarnację tego brytyjskiego admirała. Togo rozpoczął swoją karierę w latach 60-tych XIX wieku, zatem w czasach schyłku drewnianych okrętów wojennych i nastania epoki okrętów pancernych. Żagle były zastępowane stopniowo coraz bardziej efektywnym napędem parowym. Jego największe sukcesy należą już do zupełnie innej epoki – predrednotów. Jako dowódca jednego z okrętów brał udział w bitwie u ujścia rzeki Yalu, a jako naczelny dowódca floty zwyciężył w bitwie na Morzu Żółtym i w bitwie pod Cuszimą w 1905 roku. Ta ostatnia wiktoria była jednocześnie jednym z największych zwycięstw w najnowszej historii wojen morskich. Okręty admirała Togo wyeliminowały bowiem całą flotę przeciwnika – kilkadziesiąt jednostek! Bitwa pod Cuszimą zamyka jednocześnie okres, którym zajmuje się gra: od żaglowych okrętów liniowych, po predrednoty.

Historię wojen na morzu można podzielić na kilka okresów. Togo będzie obejmował trzy z nich:

  • Złoty okres drewnianych okrętów liniowych, czyli od XVIII do pierwszej połowy XIX wieku.
  • Okrętów pancernych, które pojawiły się w latach 60tych XIX wieku i osiągnęły dojrzałość dwie dekady później.
  • Predrednotów, czyli potężnie uzbrojonych pancerników, które produkowano od lat 80-tych XIX wieku, aż do pierwszej dekady XX wieku.

Przygotowując grę koncentrujemy się początkowo na dwóch ostatnich okresach – okrętach pancernych i predrednotach. W tych dwóch epokach będą również osadzone pierwsze startery do gry. Jest to głównie związane z produkcji modeli, kart okrętów, czy kart admirałów, a także zasad dla poszczególnych nacji, gdyż zasady pływania dla flot żaglowych będą w głównym podręczniku do gry.

Modele do Togo będą produkowane w skali 1:1200, w większości jako druki 3D. Prezentowane na zdjęciach CSS Stonewall/Kotetsu, CSS Virginia i USS Monitor są właśnie modelami żywicznymi, wyprodukowanymi na drukarce 3D, pomalowanymi przez Nutka maluje. Z kolei CSS Sterling Price i USS Cairo to modele wyrzeźbione w sposób klasyczny, odlewane w żywicy.

Pora wspomnieć trochę o zasadach gry. Głównym założeniem jest to, iż ma ona być szybka i łatwiejsza od BW: Lee.

Zasady będą skalowalne i złożone z dwóch części: zasad podstawowych i zaawansowanych. Możliwe będzie granie pojedynczym okrętem, wtedy starcia będą szybkie niczym brytyjskie niszczyciele, albo i całymi flotami, podzielonymi na kilka eskadr. Zasady zaawansowane obejmą m.in. dowodzenie całymi eskadrami okrętów, szyki, wpływ admirałów na podległe im jednostki itd. Nie będzie ich trzeba używać w grze, w które walczyć będzie tylko kilka okrętów.

Bardzo ważnym elementem gry będą rozkazy, co jest typowe dla całej serii Bogowie wojny. Zostały one dostosowane do specyfiki walk na morzu i głównych założeń gry. Gracze będą przydzielać z góry po dwa rozkazy dla każdego swojego okrętu (lub w wersji zaawansowanej zasad – dla każdej eskadry), co oznacza, że koniecznym stanie się przewidywanie ruchów przeciwnika i odpowiednie planowanie. Okręty w rzeczywistości posiadają bowiem swoją inercję, wykonanie zwrotu, czy zmiana prędkości zajmują dużo czasu. Rozkazy będą dotyczyły właśnie obranego kierunku pływania oraz prędkości.

Podobnie, jak w pozostałych grach z serii używać będziemy kostek k6, gdzie wynik 4+ będzie oznaczał sukces, a wyrzucenie “6” spowoduje wywołanie specjalnych efektów. Ważnym czynnikiem będzie również pancerz i jego zdolność przebijania przez artylerię okrętową. Nie wystarczy tylko trafić w przeciwnika, trzeba też przebić się przez jego opancerzenie.

Zasady te umożliwią kompatybilność Togo z inną, powstającą grą z serii bogowie wojny – BW: Grant, która wprowadzi zasady oblężeń i walk w fortach. Wasze ciężkie armaty będą mogły zrównać umocnienia przeciwnika z ziemią, chyba, że… to przeciwnik zatopi wasz okręt.

Na koniec kilka słów o ruchu okrętów. Będzie on wykonywany za pomocą dwóch specjalistycznych miarek. Pierwsza posłuży do odmierzania prędkości okrętu, druga zaś do określenia przepłyniętej odległości i ewentualnych zwrotów. Kształt tej drugiej umożliwia wykorzystanie w grze modeli na podstawkach o różnej długości. Docelowo miarki mają być wykonane z hdf’u, lub innego trwałego materiału. W tej chwili do grania używamy miarek stworzonych z grubego papieru kredowego.

Gra będzie miała swoją premierę w drugiej połowie 2019 roku.

Niektóre grafiki, użyte przy powstawaniu gry pochodzą z portalu freepik. Polecamy!

Background photo created by kjpargeter – www.freepik.com

Gods of war series