Informacje ogólne
Transportowce w grze są uniwersalne. Tworzymy modele w oparciu o prawdziwe jednostki, które pływały pod różnymi banderami na morzach i oceanach, ale są one możliwe do wykorzystania w każdej flocie. Zważywszy na podobieństwo wielu transportowców, a także – mimo wszystko – drugorzędną rolę, jaką odgrywają w grze – powinno być zrozumiałą decyzją. Zatem kupując np. Hitachi Maru możecie wystawić go w każdej flocie, nie tylko japońskiej.
VI epoka – predrednoty
GMT-TRA-001 Transport ship SS Arizona
Klasa: 3
Długość podstawki: 14 cm.
Schemat kolorów: Standardowy amerykański wojenny, lub innej floty.
Liczba jednostek w opakowaniu: 1.
Liczba jednostek na podstawce: 1.
Liczba kart okrętów w zestawie: 1.
SS Arizona została zbudowana w 1879 roku dla brytyjskiej linii pasażerskiej Guion, jako jeden z „atlantyckich chartów”, czyli bardzo szybkich liniowców tej linii. W swojej karierze pobiła kilka rekordów, choć postęp technologiczny sprawił, że dosyć szybko pojawiły się jeszcze szybsze jednostki.
W 1898 roku została zakupiona przez rząd USA i wcielona do służby w US Navy jako USS Hancock (AP-3). W swojej długiej karierze przewoziła amerykańskich żołnierzy jeszcze podczas I wojny światowej.

GMT-TRA-002 Transport ship SS Hitachi Maru
Klasa: 3
Długość podstawki: 14 cm.
Schemat kolorów: Czarne burty, białe nadbudówki, czarny komin.
Liczba jednostek w opakowaniu: 1.
Liczba jednostek na podstawce: 1.
Liczba kart okrętów w zestawie: 1.
SS Hitachi Maru został zbudowany w 1898 roku i zarekwirowany przez marynarkę wojenną Japonii 6 lat później. W trakcie wojny rosyjsko – japońskiej przydzielono jej zadanie transportu żołnierzy japońskich do Korei. Podczas jednego z takich rejsów, transportując ponad 1200 żołnierzy, w tym z rezerwowego pułku gwardii oraz ciężkie moździerze Kruppa, potrzebne do oblężenia Port Artur, pozbawiona eskorty, została zaatakowana i zatopiona przez rosyjskie krążowniki pancerne. Wydarzenie to nazwano „Incydentem Hitachi Maru”.
Zaletą Hitachi Maru jest duża wyporność (która wpływa na wytrzymałość) i spora – jak na transportowce – prędkość (14 węzłów).

GMT-TRA-003 Transport ship SS Columbia
Klasa: 3
Długość podstawki: 14 cm.
Schemat kolorów: Wiktoriański (czarny kadłub, białe nadbudówki, ochrowy lub czarny komin).
Liczba jednostek w opakowaniu: 1.
Liczba jednostek na podstawce: 1.
Liczba kart okrętów w zestawie: 3.
SS Columbia był statkiem pasażerskim, który później służył jako hiszpański krążownik pomocniczy Rapido i rosyjski krążownik pomocniczy Terek. Został zwodowany 27 lutego 1889 roku i wkrótce potem dostarczony do Hamburg America Line.
W dniu 8 kwietnia 1898 roku hiszpańska marynarka wojenna zakupiła „Columbię” od linii Hamburg America, aby przystosować tę jednostkę do służby na wojnie hiszpańsko-amerykańskiej jako krążownik pomocniczy. Uzbrojony i przemianowany na Rapido, wszedł do służby 20 kwietnia 1898 roku. Rapido stał się częścią nieudanej wyprawy ratunkowej dla Filipin. Wojna zakończyła się w sierpniu 1898 r., a Rapido nie brał udziału w walce.
Z uwagi na swoją wielkość, szybkość i wytrzymałość jednostka ta może pełnić wiele ról we flocie gracza.
W zestawie znajdują się karty dla trzech wersji tego okrętu, jako Rapido, rosyjski krążownik pomocniczy Terek i statek pasażerski Columbia.

GMT-TRA-004 Transport ship SS Clan MacCay
Klasa: 3
Długość podstawki: 10 cm.
Schemat kolorów: Wiktoriański (czarny kadłub, białe nadbudówki, ochrowy lub czarny komin).
Liczba jednostek w opakowaniu: 1.
Liczba jednostek na podstawce: 1.
Liczba kart okrętów w zestawie: 1.
Clan MacKay był parowcem towarowym zbudowanym w 1894 roku, który miał pięćdziesięcioletnią karierę pod rządami kolejnych brytyjskich, australijskich, chińskich i greckich właścicieli, został zdobyty przez Japończyków podczas II wojny światowej i zatopiony przez amerykański okręt podwodny w 1944 roku.
Statek ten został zbudowany w Anglii dla Clan Line jako Clan Mackay. Trzy siostrzane statki zostały zbudowane jako numery stoczniowe 227, 228 i 229 i zwodowane w 1894 roku jako Clan Ross, Clan Campbell i Clan Mackay. Clan Mackay był ostatnim z trzech, został zwodowany 31 października 1894 roku i ukończony w grudniu tego samego roku. Były to pierwsze statki Clan Line zbudowane z prostą stewą dziobową zamiast dziobu kliprowego.
Zarejestrowana długość Clan Mackay wynosiła 95,1 m, tonaż wynosił 2 600 BRT. Był napędzany pojedynczą śrubą, zasilaną przez trzycylindrowy silnik potrójnego rozprężania, co zapewniało mu prędkość około 13 węzłów.
We wrześniu 1899 roku Clan Mackay brał udział w kolizji, w wyniku której osiadł na mieliźnie. Został naprawiony i powrócił do służby.
Clan MacKay był dość typowym, małym statkiem transportowym z końca XIX i początku XX wieku. Jego rozmiar i przyzwoita prędkość uczynią go cennym dodatkiem do floty każdego gracza. Jego największa wartość tkwi jednak w niesamowitej, 50-letniej historii, której kulminacją była służba podczas II wojny światowej jako japoński „statek piekielny”, wykorzystywany do transportu alianckich jeńców wojennych.

SS Warrimoo
lasa: 3
Długość podstawki: 10 cm.
Schemat kolorów: Wiktoriański (czarny kadłub, białe nadbudówki, ochrowy lub czarny komin).
Liczba jednostek w opakowaniu: 1.
Liczba jednostek na podstawce: 1.
Liczba kart okrętów w zestawie: 1.
MODEL TEN BYŁ NAGRODĄ SPECJALNĄ PODCZAS MISTRZOSTW POLSKI – NIE JEST PRZEZNACZONY DO ZWYKŁEJ SPRZEDAŻY.
SS Warrimoo był pasażerskim i chłodniczym statkiem towarowym, który został zwodowany w 1892 roku w Anglii dla australijskich właścicieli.
W 1895 roku słynny pisarz Mark Twain był pasażerem na pokładzie SS Warrimoo. Pod zdjęciem zrobionym na pokładzie statku napisał słynne słowa: „Bądź dobry, a będziesz samotny.” Jednak najbardziej niezwykłe wydarzenie w historii statku miało miejsce kilka lat później.
31 grudnia 1899 roku, gdy SS Warrimoo ponownie przepływał z Vancouver do Sydney, statek znajdował się zaledwie kilka mil morskich od punktu przecięcia równika i linii zmiany daty. Kapitan John Duthie Sydney Phillips rozkazał swojej załodze skierować statek w stronę punktu przecięcia obu linii. SS Warrimoo o północy znalazł się dokładnie nad wspomnianym przecięciem, jej dziób skierowany był na południe, a rufa na północ. To sprawiło, że jej dziób znajdował się na Południowej Półkuli w lecie 1 stycznia 1900 roku, a rufa na Półkuli Północnej w zimie 31 grudnia 1899 roku. W ten sposób znajdowała się jednocześnie w dwóch różnych porach roku (zimie i lecie), w dwóch różnych półkulach, w dwóch różnych dniach, w dwóch różnych miesiącach, w dwóch różnych latach, w dwóch różnych dekadach, w dwóch różnych stuleciach. („Stulecia”, o których pisał autor, odnosiły się do lat 1800. i 1900., a nie – jak zwykle – do XIX i XX wieku.).
GMT-TRA-005 Transport ship Effie M. Morrissey
Klasa: 4
Długość podstawki: 6 cm.
Schemat kolorów: Czarny kadłub, białe nadbudówki, brązowe maszty, białe żagle.
Liczba jednostek w opakowaniu: 1.
Liczba jednostek na podstawce: 1.
Liczba kart okrętów w zestawie: 1.
Ten słynny szkuner, nazwany na cześć córki kapitana, został zwodowany w 1894 roku w Gloucester w stanie Maine (słynna rybacka miejscowość, z której m.in. wypłynęli w swój ostatni rejs bohaterowie książki i filmu Gniew Oceanu (Perfect Storm)). Morrissey został zaprojektowany tak, żeby poradzić sobie z trudnymi warunkami pogodowymi północnego Atlantyku. Już w pierwszym rejsie załodze udało się złowić koło 91 ton ryb, co zwróciło koszty budowy tego statku.
Przez grubo ponad wiek swojego istnienia, Morrissey pływał jako szkuner rybacki, statek badawczy, statek handlowy, aż wreszcie pod koniec XX wieku został wpisany na listę zabytków (National Historic Landmark) i w tej roli istnieje do dziś.
W grze Morrissey występuje w swojej oryginalnej konfiguracji, bez silnika – jego jedynym napędem są żagle.
GMT-TRA-006 Belem barque
Klasa: 4
Długość podstawki: 8 cm.
Każdy zestaw posiada podstawki pod model.
Schemat kolorów: Czarny kadłub, z białą linią na wysokości ambrazur, białe barierki i nadbudówki.
Liczba jednostek w opakowaniu: 1.
Liczba jednostek na podstawce: 1.
Liczba kart w zestawie: 1
Każda karta posiada koszulkę ochronną.
Belem to francuski trójmasztowy bark, zwodowany w 1896 roku. Jego wyporność wynosi około 750 ton, a długość 58 metrów. Pierwotnie zbudowany jako statek towarowy do przewozu cukru z Indii Zachodnich, dzięki smukłemu kadłubowi i pełnemu ożaglowaniu mógł zabierać znaczny ładunek, zachowując przy tym dużą szybkość pod żaglami (do 12 węzłów).
Belem rozpoczął karierę, transportując cukier i kakao pomiędzy Karaibami a Francją. W 1901 roku, w drodze na Antyle, uniknął katastrofy – podczas erupcji wulkanu Mount Pelée, która zniszczyła miasto Saint-Pierre na Martynice, Belem stał bezpiecznie zakotwiczony w pobliskim porcie.
W 1972 roku został zakupiony w celu zachowania i poddany gruntownej renowacji, przywracającej mu pierwotny wygląd żaglowca szkolnego. Od tego czasu uczestniczy w licznych programach szkolenia żeglarskiego i festiwalach morskich, dając kolejnym pokoleniom miłośników możliwość praktycznego doświadczenia klasycznego żeglowania.
Jego szybkość, manewrowość, niewielkie rozmiary oraz smukła sylwetka sprawiają, że będzie wspaniałym dodatkiem do każdej floty gracza. Doskonale nadaje się do misji pomocniczych.
STS Lwów
Klasa: 4
Długość podstawki: 8 cm.
Każdy zestaw posiada podstawki pod model.
Schemat kolorów: Czarny kadłub, z białą linią na wysokości ambrazur, białe barierki i nadbudówki albo cały biały kadłub (w trakcie późniejszej służby).
Liczba jednostek w opakowaniu: 1.
Liczba jednostek na podstawce: 1.
Liczba kart w zestawie: 1
Każda karta posiada koszulkę ochronną.
MODEL TEN BYŁ NAGRODĄ SPECJALNĄ PODCZAS MISTRZOSTW POLSKI – NIE JEST PRZEZNACZONY DO ZWYKŁEJ SPRZEDAŻY.
STS Lwów to niezwykły statek, mający ogromne znaczenie dla historii polskiej bandery. Został zwodowany w 1868 roku jako “Chinsura”, był jednym z pierwszych stalowych żaglowców.
W 1883 roku kupili go Włosi, zmieniając nazwę na “Lucco”, a w 1915 Holendrzy, którzy nazwali go “Nest”.
Latem 1920 roku został zakupiony dla nowo powstającej Szkoły Morskiej w Tczewie i przebudowany na statek szkolny. Dodano także maszynę parową, która pozwalała rozwijać do 6 węzłów prędkości. Ponieważ modele specjalne muszą mieć takie statystyki, jak inne modele w grze, zatem Lwów ma tylko napęd żaglowy.
Polską banderę na żaglowcu podniesiono 4 września 1921 roku.
Przez wiele lat Lwów służył jako jednostka szkoleniowa, jednym z jego dowódców był sławny z książki “Znaczy Kapitan” Mamert Stankiewicz. Jako pierwszy polski statek przekroczył równik.
W 1930 roku jego banderę przekazano na Dar Pomorza, a Lwów przemianowano na hulk, w 1938 roku przekazano go na złom.
Na Lwowie powstał zwyczaj tytułowania dowódcy żaglowca szkolnego komendantem, a nie kapitanem. Wynikał on z faktu, że w załodze zawsze był więcej niż jeden kapitan żeglugi wielkiej. Zwyczaj ten jest kultywowany do dziś.



