Drugi miesiąc kampanii
Zapraszamy do lektury trzeciego numeru “Togo Chronicle”, opisującego wydarzenia kampanii.
Początek i pierwszy tydzień kampanii
Zapraszamy do lektury pierwszych dwóch numerów “Togo Chronicle”, opisujących wydarzenia kampanii 🙂
Wstęp i wszelkie informacje o zasadach kampanii znajdują się w dalszych sekcjach artykułu.
Wstęp do kampanii
Jest rok 1898. Świat z impetem wkracza w nową erę. Europejskie imperia kolonialne zdobywają kolejne ziemie w Afryce, mocno rywalizując między sobą o to, kto je zajmie. Francuzi prą z zachodu na wschód, Anglicy szykują się do rozprawienia z powstaniem Mahdiego i zgodnie z filozofią Cecila Rhodesa chcieliby połączyć Egipt z Republiką Południowej Afryki. Po drodze są jednak nie tylko mahdyści, czy francuskie wyprawy, ale również Niemiecka Afryka Wschodnia. Kaiser agresywnie pragnie wykroić dla swojego kraju jak najwięcej kolonialnego tortu i szuka okazji do zdobycia nowych ziem. Posiadanie kolonii zmusza Niemcy do inwestowania coraz większych pieniędzy we flotę, czemu coraz baczniej zaczyna przyglądać się Royal Navy.
W Azji Chiny po porażce w wojnie z Japonią są jeszcze bardziej uzależniane od sił zewnętrznych, choć w wielu tamtejszych środowiskach rośnie coraz bardziej chęć buntu i rozliczeń. Japonia upojona swoim zwycięstwem nad krajem smoka rozpoczęła ambitny program budowy pancerników, w oparciu o brytyjskie stocznie. Pancerniki te mają wprowadzić kraj kwitnącej wiśni do pierwszej ligi flot na świecie i umożliwić dalszą ekspansje, np. w Korei, czy Mandżurii… Na kraje te spogląda również rosyjski niedźwiedź. Dla cara flota jest symbolem cesarskiego prestiżu i jego wielkich ambicji. Rosja jednak musi dzielić swoje okręty między Pacyfik, Morze Czarne i Bałtyckie, starając się rozpoznać, gdzie czeka ją największe zagrożenie. Czy będą nim cesarskie Niemcy, Wielka Brytania, czy może rosnąca w siłę Japonia?
Tymczasem najpotężniejszy przemysłowo kraj na świecie – Stany Zjednoczone – po kilku dekadach niesłychanie dynamicznego rozwoju, zorientował się, że flota wojenna, jaką dysponował, jest przestarzała i zaczął dynamiczny program rozbudowy nowej. Amerykanom brakuje doświadczenia, ale szybko się uczą i stoi za nimi potężny przemysł. Jeden z ich pancerników właśnie wpłynął z kurtuazyjną wizytą do Hawany, która leży w należącej do Hiszpanów Kubie… Kubie, na której od dłuższego czasu trwa bunt lokalnej ludności, która chętnie zrzuciłaby rządy Madrytu. Pełne kryzysów hiszpańskie imperium, mające czasy swojej największej świetności dawno za sobą, stara się utrzymać swoje posiadłości kolonialne w Azji i na Karaibach. Czy im się to uda? Czy dla Hiszpanii rozpocznie się nowy złoty wiek?
Rozpoczyna się epicka rywalizacja, która rozstrzygnie o losach świata. Która nacja zdobędzie największą kontrole na światowych oceanach? Jak napisał kiedyś najsłynniejszy, amerykański teoretyk morskiej wojskowości Alfred T. Mahan “Kto panuje nad oceanami, panuje nad światem”.
Kto zostanie panem świata?
Zapraszamy Was serdecznie do udziału w kampanii Bogowie wojny: Togo, która jest otwarta dla graczy z całego świata!
Jest ona adresowana dla wszystkich, którzy lubią “kolorować mapę barwami kraju, którym grają”. Tym razem kolorować będziemy oceany, o kontrolę których będziemy rywalizować, ale zwycięstwa na morzach, będą wpływać też na sytuację na lądach.
Co trzeba zrobić żeby móc uczestniczyć w kampanii?
- Po pierwsze grać bitwy zgodnie z zasadami systemu Bogowie wojny: Togo, a następnie wrzucić relację na grupę na FB (Bogowie wojny – seria, ale mogą być też inne, poświęcone morskiemu wargamingowi) i dać tam odwołanie (czyli “@”) do Marcin Szymankiewicz. Lub umieścić opis tej bitwy np. na swoim blogu i wysłać link do niego w mailu: szymankiewicz.m@gmail.com.
Gracze w trakcie bitwy muszą zrobić przynajmniej 3 zdjęcia, obrazujących sytuację z danej bitwy i kilkuzdaniowy jej opis. Należy napisać kto z kim grał, jakimi flotami, na jakie punkty, jaki był wynik końcowy. - Kampania rozpoczyna się z początkiem listopada 2024 roku i trwa do października 2025 roku (do Mistrzostw Polski).
- Można dołączyć w dowolnym momencie i zgłaszać dowolne bitwy, dobrze jednak, żeby od rozegrania bitwy do jej zgłoszenia minęły nie dłużej niż 3 tygodnie.
- Podstawową zasadą jest dobra zabawa dla wszystkich. Granie, historia i dobra zabawa 🙂
PODSTAWOWE ZASADY KAMPANII
- Kampania jest kampanią narracyjną – gracze zgłaszają swoje bitwy, których wyniki wpływają na zajmowane przez nich fragmenty mórz i ewentualne zmiany na lądzie, zmiany ustala Mistrz Gry, którym jest Torgill (Maciej Molczyk). Gracze mogą oczywiście podsuwać swoje propozycje 🙂
- Śledzeniem bitew, nanoszeniem zmian na mapie oraz prowadzenie kampanijnej gazetki, w której będzie można poczytać o rozwoju kampanii zajmuje się Marcin.
- Gracze mogą rozgrywać bitwy z dowolnym przeciwnikiem, niezależnie z kim graniczą zdobyte przez nich wody. Mistrz Gry wtedy najczęściej zdecyduje, że powiększą wtedy swoje wody terytorialne. Jednakże gdy dojdzie do bitew między nacjami, których wody terytorialne graniczą między sobą, wtedy też może dojść do poważniejszej zmiany – zwycięska nacja może zacząć kontrolować fragment oceanu, który kontrolowała dotychczas inna nacja. A jeśli ta kontrola jest wystarczająco duża, to może wpłynąć też na kontrolę na lądzie…
MAPA
1898 (początek listopada 2024).
LEGENDA
Obszary na morzu, które kontroluje dana nacja, są zaznaczone jaśniejszym odcieniem koloru, jaki przedstawia posiadłości tej nacji na lądzie.
Ciemnoczerwony – Wielka Brytania.
Ciemnoszary – Cesarstwo Niemieckie.
Pomarańczowy – Królestwo Hiszpanii.
Niebieski – Stany Zjednoczone Ameryki.
Fioletowy – Cesarstwo Japonii.
Zielony- Cesarstwo Rosyjskie.
Żółte tarcze na mapie oznaczają najważniejsze bazy marynarki. Dla pewnego uproszczenia każda z biorących udział w kampanii nacji dostała ich tyle samo (po 3).
Obszar morski graniczący z daną bazą jest o wiele trudniejszy do przejęcia – strona przeciwna będzie potrzebowała więcej bitew (lub wielką bitwę np. na 4000/5000 pkt), aby móc zdobyć takowy.
Wygrane w różnych bitwach mogą też sprawić, że dana nacja zbuduje nową bazę morską, która umocni jej panowanie w danym rejonie.
Zapraszamy zatem do wspólnej zabawy i uczestnictwa w “kolorowaniu mapy”.
Pomyślnych bitew!
Cała naprzód!