Prezentowane na fotografiach figurki dla armii Unii i Konfederacji pomalował dla nas Rafał Piątek. Jest on również autorem porad “dziennika bojowego malarza w 6 mm”.
Zdjęcia rekonstruktorów za uprzejmością 14 Pułku z Luizjany, 58 Pułku z Nowego Yorku oraz z Wikipedii.
Krótkie info historyczne
Armia Unii będzie mniejszym wyzwaniem malarskim. Mundury bardzo szybko były standaryzowane i dzięki rozwiniętemu przemysłowi żołnierze dostawali takie same modele mundurów.Pewnym kolorytem będą jednostki typu żuawi, czy Strzelcy Berdana, o których napiszemy w następnych częściach poradnika. Jako nakrycia głowy używano kepi i furażerek – w kolorze takim samym, jak kurtki. Bardzo często na wierzchu czapki stosowano oznaczenia formacji (piechota, kawaleria, artyleria). Na wschodzie nie przyjęły się kapelusze – stosowała je tylko jedna formacja (Żelazna Brygada – tzw. Hardee Hat), były one natomiast bardzo popularne na zachodzie. Standardowym kolorem Unii był ciemnoniebieski (różnych odcieni, od granatu po niebieski) wprzypadku kurtki i jasnoniebieski (sky blue) w przypadku spodni. Pasy były czarne ze złotymi sprzączkami, pas do bukłaka bywał biały. Tak samo jak przy Konfederatach warto pamiętać, aby niebieski kolor nie był zbyt ciemny, bo jednostki na polu bitwy będą „czarne”. Poniżej prezentujemy kilka zdjęć mundurów żołnierzy Unii, jakie są wykorzystywane podczas rekonstrukcji historycznych, warto zwrócić uwagę na wielką różnorodność.
Piechota
Dziennik bojowy malarza 6 mm
Jeśli mamy już granatowy podkład, dobrze jest zrobić rozjaśnienie dry brushem. Daje to o tyle dobry efekt, że poza podkreśleniem wypukłości mamy podkreślone wszystkie detale, które potem łatwiej się maluje. Ważne, by zrobić to w pierwszej kolejności, przed położeniem jakichkolwiek innych kolorów, które dry brush zwyczajnie nam zapaćka. Do tego celu użyłem farby Vallejo Royal Blue 70.809 lekko rozjaśnionej odrobiną Light Grey 70.990.Następnie suchym pędzlem traktujemy spodnie, które powinny być znacznie jaśniejsze od kurtek. Używamy do nich farbki Sky Blue 70.961. Pasy malujemy na czarno.
Można też pas biegnący z prawego ramienia (od bukłaka) pomalować na biało. Rozjaśni to fajnie cały szereg. Trzeba też pamiętać o złotych klamrach, można też niektórym wojakom pomalować złote ozdoby na czapkach. Kapelusze oficerów powinny być czarne. Drzewce sztandarów brązowe. Twarze i dłonie polecam zostawić na sam koniec. Polecam tu Basic Skin Tone 70.815.
Porada producenta: Warto pamiętać, iż regimenty Unii używały zazwyczaj dwóch sztandarów – tak też są przedstawione w naszych zestawach. Były to flaga USA (narodowa) oraz flaga regimentu. Dla malarza najważniejszą różnicą będą drzewce – ten, na którym zamontowano flagę USA miał złotego orła na górze.
Doboszy dla Unii malujemy tak samo jak zwykłych piechurów, pas do bębna jest również czarny. Kolor bębna mógł być taki jak u Konfederatów, lub często niebieski.
Warto wiedzieć jeszcze o wszystkich detalach i dodatkowych elementach przy mundurach. Są to przede wszystkim pasy i sprzączki/klamry, bukłak, torba i ładownica. Poniższy obrazek pokazuje wszystkie najważniejsze elementy naszych figurek.
Żuawi
Żuawi byli jednym z najbardziej charakterystycznych rodzajów wojska w trakcie wojny secesyjnej. Ich mundury wzorowane były na mundurach żuawów francuskich, którzy z kolei adoptowali na swoje potrzeby modę Maghrebu.Jaskrawe barwy i niezwykłe stroje miały podkreślać ich odwagę i budować osobny esprit de corps. Żeby jednak zostać prawdziwym – elitarnym żuawem, trzeba było przejść bardzo długi trening i zdobyć odpowiednie doświadczenie.
Większość jednostek żuawów w wojnie secesyjnej składała się z początkujących rekrutów, którzy dopiero stopniowo nabierali doświadczenia i stosowali przeważnie tę samą taktykę, co reszta wojska. Z czasem niektóre jednostki pozostały żuawami tylko z nazwy – przyjmując mundury takie same jak reszta armii. Mimo to kilka tego rodzaju jednostek można uznać za doborowe.Regimenty żuawów były o wiele bardziej popularne na Północy. W Konfederacji tylko jedna jednostka tego rodzaju zyskała prawdziwą sławę – Tygrysy z Luizjany. Pozostałe jednostki zazwyczaj istniały o wiele krócej i nie rozrastały się powyżej jednej kompanii. Tymczasem na Północy tego typu jednostki były bardzo popularne, prezentując feerię niesamowitych barw.Zestaw żuawów jest jednolity dla Północy i Południa. Oznacza to jednak, że malując żuawów Konfederacji trzeba obciąć orła na drzewcu sztandaru (używała ich Unia). Konfederaci najczęściej nosili jeden sztandar, ale jeśli były dwa, to jeden z nich był sztandarem stanu, a drugi regimentu. Powinno się zatem użyć flagi jednego ze stanów (Wirginii,Południowej Karoliny, Luizjany etc.) oraz flagi Konfederacji (bitewnej lub „stars and bars”). W przypadku Unii nie trzeba obcinać orła, żuawi będą mieli standardowe dwie flagi: narodową oraz regimentową(narodową na drzewcu z orłem). Aby pomalować żuawów dobrze też zapoznać się z instrukcją malowania piechoty Unii, gdzie znajdują się ogólne informacje dotyczące malowania wojsk federalnych.
Kanonierzy i armaty
Dziennik bojowy malarza 6 mm
Kanonierów Unii malujemy w ten sam sposób, z tym, że możemy tu dodać czerwone wstawki. Kołnierze czy lampasy na bokach spodni w kolorze Vallejo Flat Red 70.957.
Mundur kanonierów Unii był praktycznie taki sam jak piechoty, podobnie jak w przypadku Konfederatów mamy tutaj mniej roboty z ładownicami, manierkami itd. Armaty malujemy tak samo, jak u Konfederatów.
Generałowie
Generałowie Unii będą stanowili również spore wyzwanie, chociaż główne zasady są takie same, jak w przypadku malowania pozostałych figurek, są też nieco łatwiejsi do pomalowania w porównaniu do generałów Konfederacji. Mundury były granatowe. Podobnie jak w przypadku generałów Konfederacji zamawiano je indywidualnie, ale kolor był praktycznie zawsze ten sam. Polecamy oczywiście jak najjaśniejszy rodzaj niebieskiego, aby figurki były rozpoznawalne na stole.
Malowanie koni
Doskonały zbiór umaszczenia koni, informacji o odmianach, odbarwieniach, znakach charakterystycznych itd., znajduje się tutaj:
Podstawowe rodzaje umaszczenia koni są następujące (za Wikipedia):
- Maść kasztanowata (cisawa): żółtaworuda lub rudobrązowa sierść, grzywa i ogon w tym samym odcieniu lub jaśniejsze, kończyny bez czarnego podpalania.
- Maść kara: całkowicie czarna.
- Maść gniada: sierść brązowa od jasnej do brunatnej i prawie czarnej, grzywa, ogon i dolne odcinki kończyn – czarne.
- Warto dodać do tego jeszcze maść siwą. Konie tego koloru będą bardzo ciekawie wyglądać na polu bitwy, najlepiej u niektórych generałów.
Pamiętając o znaczeniu kontrastów warto pomalować naszym koniom odmiany na nogach i głowie (to będzie dosłownie jedna kreseczka), z odległości będą znacznie lepiej wyglądać.
Kawaleria
Ogólne zasady kolorystyczne są takie same jak w przypadku piechoty Unii, czyli ciemnoniebieskie kurtki i błękitne (sky blue) spodnie. Kawalerię wyróżniały jednak złote wykończenia. Jeśli ktoś chce warto tak pomalować lampasy na spodniach, szczególnie u figurek, które będą na brzegach podstawki.
Można też zrobić złotą (żółtą) kreskę na środku kurtki, w miejscu, gdzie znajdują się guziki (oczywiście modele w tej skali ich nie mają). Złota (żółta) kropka może znaleźć się również na szczycie kepi – znajdowały się tam dwie skrzyżowane szable – symbol kawalerii.
Przedstawione obrazki zawierają jeden błąd. Kapelusz oficera kawalerii powinien być czarny, a nie granatowy.
Kawalerię Unii pomalowała Nutka maluje.