ARTYLERIA KONFEDERACJI

Porada ogólna

Najważniejsza zasada: w figurkach w skali 6 mm NIE chodzi o detal ale o efekt całościowy. Im bardziej skupisz się na próbie malowania wielu detali, tym bardziej utrudnisz sobie pracę, a efekt końcowy nie będzie godny zauważenia. Z odległości pół metra tych detali nie będzie widać, a podczas bitwy będziesz obserwował figurki często z jeszcze większego dystansu. Skala 6 mm jest skalą służącą do rozgrywania wielkich bitew, a nie mająca przynosić radość z malowania detali pojedynczych figurek. Oczywiście pewna doza szczegółowości jest potrzebna, bo wpływa pozytywnie na widok całego oddziału, możemy do tego zaliczyć pasy, ładownice, sprzączki na pasach itd. Ostatecznie poziom szczegółowości zależy tylko od Ciebie.


Dziennik bojowy malarza 6 mm

Warto zadbać o to, by podkład jakiego użyjemy na początku, był w zbliżonym kolorze do tego, jaki docelowo chcemy uzyskać, czyli dla jednostek Unii powinniśmy użyć granatowego, a dla Konfederacji szarego. Ja użyłem sprayów kupionych w Castoramie marki Duplicolor z serii przeznaczonej dla karoserii samochodowej. Bardzo dobrze kryją i mocno przywierają. Plusem jest tu też cena, po około 18 zł za 500 ml. Należy zwrócić uwagę, by były one matowe, a przed użyciem bardzo dobrze je wymieszać. W używaniu kolorowych farb do podładowania chodzi o to, by podkład był jednocześnie pierwszą warstwą koloru, z uwagi na drobny detal, który łatwo zalać farbą. Do malowania figurek wykorzystałem farbki Vallejo z palety Model Color.


Porada producenta: Należy uważać na to, aby kolory nie były zbyt ciemne! Na stole, przy słabym oświetleniu figurki Unii i Konfederacji mogą zacząć się zlewać, jest to widoczne zwłaszcza przy artylerii, której nie odróżniają sztandary. Doradzamy zatem, aby niebieski i szary, którego użyjecie był raczej jaśniejszy niż ciemniejszy. Przy malowaniu skali 6 mm ważne są też kontrasty – im większe, tym lepiej. Pozytywnie wpływa to na widok oddziału z odległości (a ciągle trzeba pamiętać, że widok oddziału z odległości to najważniejsze kryterium udanego malowania figurek 6 mm).


12 funtowy Napoleon i kanonierzy Konfederacji. Malowanie Mkaz z hjaalstudio.eu. Malowanie specjalnie pod zdjęcia – radzimy stosować znacznie jaśniejszy odcień szarego!



Krótkie info historyczne: Oczywiście głównym kolorem, który dominował wśród Konfederatów, był szary. Z uwagi na różną jakość barwników, a także powszechne braki, żołnierze ubierali często zdobyczne spodnie, tudzież wykorzystywali ubrania cywilne – szczególnie nakrycia głowy, regulaminowe kepi było zastępowane przez kapelusze, które dawały lepszą osłonę od słońca i deszczu. W armii Konfederacji oprócz dominującego szarego zobaczymy zatem jasnoniebieski (spodnie), a także wiele odcieni brązu, żółci itd. Poniżej prezentujemy kilka zdjęć mundurów Konfederatów, jakie są wykorzystywane podczas rekonstrukcji historycznych, warto zwrócić uwagę na wielką różnorodność.


Dziennik bojowy malarza 6 mm

W przypadku jednostek Konfederacji mamy sporą różnorodność. Szary podkład możemy od razu potraktować washem, polecam Dark Tone z Army Paintera. Przy zdecydowanie jaśniejszym kolorze bazowym wash ten świetnie wyciągnie nam detale figurek. Następnie możemy zastosować dry brush z Vallejo Light Grey. Przy kapeluszach możemy naprzemiennie stosować odcienie szarości (Dark Sea Grey 70.991), brązu (Hull Red 70.975, Flat Brown 70.984), a nawet stonowanej żółci (Yellow Ochre 70.913). Podobnie możemy zrobić ze spodniami, tu jednak od czasu do czasu leżałoby użyć Sky Blue (3-4 figurki na rząd).

Pasy malujemy na czarno lub brązowo. Można też pas biegnący z prawego ramienia (do bukłaka) pomalować na biało. Trzeba też pamiętać o złotych klamrach, można też niektórym wojakom pomalować złote ozdoby na czapkach (tylko na kepi). Twarze i dłonie polecam zostawić na sam koniec. Polecam tu Basic Skin Tone 70.815.

W przypadku kanonierów Konfederacji mamy szare mundury, spodnie brązowe lub szare. Mogą występować czerwone czapki, charakterystyczne dla artylerzystów Konfederacji.


Kanonierzy Konfederacji często nosili czerwone koszule (zdejmowali kurtki), możemy zatem pomalować górę munduru na czerwono. Co prawda nasze modele są tylko w kurtkach, ale w tej skali trudno będzie zauważyć różnicę, a taki czerwony kanonier będzie się ładnie wyróżniał.

Figurki kanonierów mają tylko pasy, nie musimy się martwić u nich o zbyt wiele detali.



Kanonierzy Konfederacji, widać spore różnice mundurowe. Źródło: Biblioteka Kongresu USA (Library of Congress).



Kanonierzy Konfederacji Źródło: Biblioteka Kongresu USA (Library of Congress).



Różne stroje kanonierów Konfederacji.


Dziennik bojowy malarza 6 mm

W przypadku samych armat malowanie jest o tyle wygodne, że obie strony używały tych samych dział i malowały je tak samo. Wszystkie lawety malujemy Vallejo Medium Olive 70.850. Lufy Napoleonów malujemy Vallejo Bright Bronze 72.057, a Parrotów czarnym i stosujemy srebrnego dry-brusha.


Różnice między kolorami luf wynikały z użytego materiału. Gładkolufowe Napoleony były odlewane z brązu, zaś gwintowane Parroty z żelaza.


Parrot (Źródło Wikipedia).



Parrot – widok of frontu (Źródło Wikipedia).



Napoleon (Źródło Wikipedia, autor Djmaschek).







Autorzy poradnika

Maciej Molczyk, Rafał Piątek.


Porady malarskie

Rafał Piątek


Zdjęcia


Agata Chmiel, Mateusz Kaziów, 14 Pułk z Luizjany, Wikipedia, Biblioteka Kongresu USA.




GM Boardgames

e-mail: biuro@gmboardgames.com


www.gmboardgames.com

www.bogowiewojny.wordpress.com

https://www.facebook.com/godsofwarseries/


Oficjalnym forum gry i wydawnictwa GM Boardgames jest Forum Strategie: www.strategie.net.pl



Copyright © GM Boardgames Maciej Molczyk, Wrocław 2017

Poradnik można użytkować i wydrukować do gry w Bogowie wojny – Robert E. Lee